Om

UTDANNING

Høgskolen i Oslo, avd. EST; Hovedfag 1994 – 1996
Kunsthistorie gr. fag, UiO 1983
Statens lærerskole i forming, Notodden 1978 – 1979
Århus Kunstakademi 1975 – 1978

FASTE ARBEIDSANSETTELSER

Ekspeditør, innkjøpssjef, faglig leder ++, KEM  1981 – 1994
Lektor i formgivingsfag, Bredtvet vgs., 1998 – 2008

SEPARATUTSTILLINGER

Galleri Odonata, Gamle Fornebu 2016
Dalype Galleri, Oslo 2016
Åsnes Kunstforening, juleutstilling 2015
Galleri Emilie, Skjærhalden Hvaler 2015
Galleri Clara, Gamle Fredrikstad 2014
Galleriverkstedet, Oslo 2013
Galleri S9, Oslo 2013
Fargekolonien, Herføl – Hvaler (separat) 2011
Galleri Krypten, Kongsvinger 2010
Galleri Gjøken, Oslo 2010
Galleri BOA, Oslo 2009
Dalype Galleri, Oslo 2003, 2005
Båtgalleri Mira, Alcânterra PT 2005
Rakkestad Kunstforening 2004
Husets Galleri, Århus 1978, 1986

GRUPPE- OG KOLLEKTIVUTSTILLINGER (i utvalg)

Romeriksuttillingen 2016
Telemarksutstillingen 2015
Miniatyrutstilling «2LITTLE», Michigan USA
Eidsberg Kunstforening, Mysen 2015
Gallery NOoSphere, (Anniversary) NY, USA 2014
Sommerutstilling, ØBK, Fredrikstad 2013, 14, 15, 16
Galleri Fargekolonien, Herføl på Hvaler 2013
Galleri Straume, Vinje 2012
Galleri Strømsfoss Mølle, Aremark 2010, 2011, 2012, 2013
ArtFusion, Galleri Adamstuen, Oslo 2008
Galleri Gamle Tomb 2005
Østlandsutstillingen 2002
Galleri OBK, Oslo (juleutstillinger m.m.)
”Tendens 1990”, Oslo Kunstforening 1990
New York’s Atelié, Oslo 1984
Galleri 7, Oslo 1984
Galleri UKS, Oslo 1982
Vestfoldutstillingen 1981

GALLERIKONTAKT

 www.kunstrommet.no , Trondheim fra 2008
 www.artbyhand.no

OFF. INNKJØP

Aremark Kommune 2011
‘Trondheim Kommune 2011

KONSULENTVIRKSOMHET

Fast spalte i magasin ”Kunst for alle” 1996 – 1998
”En 6-årings billedverden”, Galleri OBK 1996
Om papiroverflater «Sirkel» 2015

MEDLEMSKAP

NBK
ØKS

OPPDRAG

Illustrasjoner til Vegdirektoratets rapport 1995

VERV

Kontrollutvalget i BOA 2008 – 2011

Valgkomite BOA 2011 – 2012

Valgkomite og/ varamedlem i KEM BA 2007 –

 

OMTALER

BEMALTE MØNSTRE 1 – 18. oktober Astrid Slettevolds malerier tar utgangspunkt i et fastlagt mønster, som går igjen i alle bildene hun viser hos Galleri BOA. Samtidig fremstår de gjennom ulike fargekombinasjoner som svært forskjellige. Fargevalgene skaper assosiasjoner som kan trekke tankene mot ulike kulturer, eller mer abstrakte og personlige følelser. Noen av bildene vil kunne vekke tanker om det trygge og kjente. De kan minne oss om en pute som bestemor hadde i sofaen eller sengeteppet på hytta, og referansene vil være personlige og knyttet til våre individuelle historier. Andre bilder er malt i farger som fører tankene mot fjerne steder og fremmede kulturer. De kan minne om en reise man en gang var på, vekke den gamle drømmen å se pyramidene, eller dra til verdens ende. Maleriene har titler som Mine norske aner og Persisk pasjon og slik understrekes hvordan fargene kan trekke tankene mot både det hjemlige og det orientalske selv om mønsteret er identisk. Fargevalgene springer ut av Astrid Slettevolds interesse for vegetasjon, og assosiasjoner til lukt og smak av ulike landskap. De litt tunge norske fargene er et produkt av vårt lands ressurser (plantefarger og jernoksyder fra jorda mm) mens andre steder kan ha et annerledes klima med annen vegetasjon som gir seg utslag i atter andre farger. Ideen om at fargene som hentes ut av naturressursene danner mentale forestillinger om lynne og humør hos ulike kulturer er et spennende perspektiv. Kanskje har vi også med et selvoppfyllende profeti å gjøre, hvor fargene vi bruker i hverdagen fyller oss med energi på forskjellige måter og påvirker vår kollektive identitet. Bemalte mønstre er en serie med malerier hvor kunstneren har ønsket å fjerne sitt eget fokus på form, for slik å kunne konsentrere seg mer om fargene. Etter å ha lagt opp et forholdsvis rigid system for seg selv som underlag, brytes prosessen opp gjennom eksperimenteringen med farger og nyanser, og paradoksalt nok trer formen fram som helt sentral i kraft av repetisjonen. Selv om organiseringen av flatene gjøres i arbeidsoppstarten er det fargevalget som gir ideen om arbeidets innhold og karaktertrekk, men det repeterende mønsteret skaper et fokus på formen som det er umulig å komme utenom. Gjennom de forskjellige assosiasjonene som fargene vekker står formen fram som universell, og man ser både likhetene og ulikhetene som preger vår visuelle verden, med sin historie og sine geografisk betingede muligheter.
Hans E. Thorsen